Modellezés: A magyar repülőgép modellezés története (2. rész)

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.huNemrég írtam a repülőmodellezés felfutásáról (klikk ide!), most ezt a posztomat folytatom azzal, hogy Magyarországon hogyan alakult ez a sok odafigyelést igénylő, remek hobbi.

 

Írtam ugye, hogy 1909 fontos dátum a magyar modellezők történetében, akkor indult meg istenigazából és szervezett formában a hazai modellező élet. A budapestiek Kőbányára, a vasúti töltésekhez, a Várhegy Vérmező felőli oldalára, esetleg a Rózsadombra jártak reptetni kreálmányaikat, ami abból állt, hogy kivárták a szélcsendes időt, majd lemérték, hogy egyenes vonalban mekkora távolságot tesznek meg siklógépeik, illetve a repülés időtartamát. A modellezésnek ez a távolsági repülésre irányuló formája a harmincas évekig maradt fenn.

 

1910-ben, a budapesti Vigadóban nyílt meg az első nagyobb kiállítás, ami a repülőmodellezésről szólt. Ekkoriban még nagyon népszerűek voltak az 1:5 arányú modellek, az itt bemutatott gépek fele ekkora méretben készült: 1,5-2 méteres fesztávval épültek a nagygép-utánzatok, a gumi- és légmotoros modellek egyaránt.

 

Magas színvonalon űzték...

 

Kinczl Mihály és Tomkovszky Károly voltak azok, akik elhivatottságuknak köszönhetően elkezdtek önálló modellalkatrészeket kifejleszteni, így különböző légmotorokat, légcsavarokat, futóműveket, a gumimotoros légcsavarhajtás egy-, kettő-, háromnyalábos változatait. Tomkovszky (az ő gépét láthatjátok a poszt elején) bemutatótáblája ma is a Közlekedési Múzeum gyűjteményét gyarapítja.

 

Az első magyar országos modellverseny (lásd alant a fotón) időpontja 1913. szeptemberére esett, egy kiállítást követően a mindenki által várt esemény a Tattersal melletti ügetőpályán ment végbe - természetesen teljesítménymérésekkel, hiszen egy modell, mint tudjuk, nem csak egy apró repülőgép, hanem valami, ami repülni is tud.

network.hu

 

Végül nézzük meg, kik azok a nevek, akik teljesítményükkel kiemelkedtek a mezőnyből:

 

I. csoport: gumimotoros gépek versenyében (monoplánok)

1. Trautsch Kálmán 12 mp-es repüléssel elért 52,7 m távolsággal nyert 150 koronát és a MAeSz aranyserlegét.
2. Wilhelm Rezső 8,2 mp-es repüléssel elért 33 m távval nyert 80 koronát és egy légmotort a MAeSz-től.
3. Gaál Ábris 5,1 mp-es repüléssel elért 36 m távval nyert 50 koronát és egy asztali órát.
4. Éder Gyula 5,6 mp-es repüléssel elért 25 m távval nyert 30 koronát.
5. Trautsch Kálmán (B-gép) 4,9 mp-es repüléssel és 17 m távval nyert 20 koronát.


II. csoport: 3 m magas toronyból lesiklás versenyében

1. Éder Gyula 5,2 mp alatt 29,6 m távval nyert 50 koronát és a MAeSz ezüst stopperóráját.
2. Gaál Ábris 4,7 mp alatt 22,3 m távval nyert 30 koronát.
3. Trautsch Kálmán 4,5 mp alatt 20 m távval nyert 20 koronát.

Modellkonstrukció:

I. díj: Éder Gyula

II. díj: Wilhelm Rezső.

 

 

...hamarosan folytatom!

Címkék: modell modellezés repülő modellezés repülőgép repülőgép modellezés történelem

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Petrány András üzente 14 éve

De hát a kettő kéz-a-kézben jár, nem-e? :)

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Mostanában is rendezhetnének ilyen versenyt, győzzön inkább az építők találékonysága és ne a gépek ereje.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu