Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nemrég írtam a repülőmodellezés felfutásáról (klikk ide!), most ezt a posztomat folytatom azzal, hogy Magyarországon hogyan alakult ez a sok odafigyelést igénylő, remek hobbi.
Írtam ugye, hogy 1909 fontos dátum a magyar modellezők történetében, akkor indult meg istenigazából és szervezett formában a hazai modellező élet. A budapestiek Kőbányára, a vasúti töltésekhez, a Várhegy Vérmező felőli oldalára, esetleg a Rózsadombra jártak reptetni kreálmányaikat, ami abból állt, hogy kivárták a szélcsendes időt, majd lemérték, hogy egyenes vonalban mekkora távolságot tesznek meg siklógépeik, illetve a repülés időtartamát. A modellezésnek ez a távolsági repülésre irányuló formája a harmincas évekig maradt fenn.
1910-ben, a budapesti Vigadóban nyílt meg az első nagyobb kiállítás, ami a repülőmodellezésről szólt. Ekkoriban még nagyon népszerűek voltak az 1:5 arányú modellek, az itt bemutatott gépek fele ekkora méretben készült: 1,5-2 méteres fesztávval épültek a nagygép-utánzatok, a gumi- és légmotoros modellek egyaránt.
Magas színvonalon űzték...
Kinczl Mihály és Tomkovszky Károly voltak azok, akik elhivatottságuknak köszönhetően elkezdtek önálló modellalkatrészeket kifejleszteni, így különböző légmotorokat, légcsavarokat, futóműveket, a gumimotoros légcsavarhajtás egy-, kettő-, háromnyalábos változatait. Tomkovszky (az ő gépét láthatjátok a poszt elején) bemutatótáblája ma is a Közlekedési Múzeum gyűjteményét gyarapítja.
Az első magyar országos modellverseny (lásd alant a fotón) időpontja 1913. szeptemberére esett, egy kiállítást követően a mindenki által várt esemény a Tattersal melletti ügetőpályán ment végbe - természetesen teljesítménymérésekkel, hiszen egy modell, mint tudjuk, nem csak egy apró repülőgép, hanem valami, ami repülni is tud.
Végül nézzük meg, kik azok a nevek, akik teljesítményükkel kiemelkedtek a mezőnyből:
I. csoport: gumimotoros gépek versenyében (monoplánok)
1. Trautsch Kálmán 12 mp-es repüléssel elért 52,7 m távolsággal nyert 150 koronát és a MAeSz aranyserlegét.
2. Wilhelm Rezső 8,2 mp-es repüléssel elért 33 m távval nyert 80 koronát és egy légmotort a MAeSz-től.
3. Gaál Ábris 5,1 mp-es repüléssel elért 36 m távval nyert 50 koronát és egy asztali órát.
4. Éder Gyula 5,6 mp-es repüléssel elért 25 m távval nyert 30 koronát.
5. Trautsch Kálmán (B-gép) 4,9 mp-es repüléssel és 17 m távval nyert 20 koronát.
II. csoport: 3 m magas toronyból lesiklás versenyében
1. Éder Gyula 5,2 mp alatt 29,6 m távval nyert 50 koronát és a MAeSz ezüst stopperóráját.
2. Gaál Ábris 4,7 mp alatt 22,3 m távval nyert 30 koronát.
3. Trautsch Kálmán 4,5 mp alatt 20 m távval nyert 20 koronát.
Modellkonstrukció:
I. díj: Éder Gyula
II. díj: Wilhelm Rezső.
...hamarosan folytatom!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A magyar repülőgép modellezés története (3. rész)
Irányítás FPV szemüveggel - ez a jövő?
Sky Egale, a profi kezdők rc repülőgépe
A miniatűr RC helikopterek bikája: G.T. Model 5888