Modellezés: A magyar repülőgép modellezés története (1. rész)

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Sokféle utat talált már az emberiség határainak feszegetésére, képességeinek feltérképezésére - a modellezés is ezek közül való, és bátran mondhatjuk, hogy egyidős a homo sapiens alkotó természetével.

network.hu

Persze az első, ténylegesen modellnek nevezett modellek megjelenését a 19. századra datáljuk, hiszen a repülőgépek mindmáig klasszikusnak tekinthető formáját - ami ugyebár a szárny és az attól akkurátus távolságban elhelyezett iránysíkok elrendezésében testesül meg - a francia származású Alphonse Pénaud (lásd mellékelt fotónkon) 1872-ben végzett modellkísérletei igazolták. Őt tekinthetjük amúgy a repülő modellezés keresztapjának, gumimotoros modellje azóta is a szakkönyvek ékes példája.

Igazán svungot 1903 decemberétől, az első motoros repülés megvalósulásától kapott ez az újkeletű hobbi, és szépen lassan megépítették a XX. század elejének valamennyi fontosabb repülőgépének modellmását. Ekkor kezdtek felröppenni az első hírek a magyar modellezőkről. Kezdetekben alig volt támpontjuk a magyarországi modellezőknek, annyit tehettek, hogy figyelték az első repülőgépekről szóló közleményeket, és levelezéseket folytattak a határokon túlra - mégis elkezdtek épülgetni a Voisin, Wright, Antoinette, Farman és egyéb modellek az ügyes kezek által.

network.hu


A legnagyobb inspirációt az jelentette, amikor 1909-ben Bléroit monoplánjával átrepülte a La Manche-csatornát, gépét pedig még abban az évben bemutatta Budapesten is. Óriási lökés volt, hogy az olyan nagy magyar repülőmodellezők, mint Dedek Egyed, Kinczl Mihály, Bobrovszky Tivadar vagy Gattaringer Viktor saját szemükkel láthatták a jól átgondolt szerkezetben megépített csodagépet (a mai József Attila lakótelepen történt mindez, ami akkor még a Kis-Rákos gyakorlótér volt), és szerencséjükre tervrajzokat is tudtak szerezni, ugyanis a modellezők munkáját is segítő Hevesy Vilmos maga Bléroit gyárában dolgozott.

Ebben az évben tehát végérvényesen útjára indult a repülőmodellezési láz Magyarországon. Hamarosan folytatom a történeti áttekintést, remélem, akkor is számíthatok Rátok!

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu