Modellezés: Robbanómotoros modellekről kezdőknek

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1140 fő
  • Képek - 398 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 114 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 305 db

Üdvözlettel,

Modellezés vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 Íme néhány fontos információ, azoknak, akik most szeretnének belekezdeni a robbanómotoros modellezésbe. Reméljük sikerült az összes fontos kérdésre választ adnunk, ha mégsem írjatok nekünk az oldal alján és megkapjátok a válaszokat.

 

 

 

Milyen motort használunk?


A repülőkbe direkt erre a célra gyártott modell motorokat használunk. Ezek egy speciális alkohol keverékkel működnek.

 

 

Milyen erősek ezek a motorok?


A különböző méretű motorokat a hengerűrtartalmuk alapján szoktuk megkülönböztetni. A legkisebb általunk forgalmazott motor 1,5 ccm-es (köbcentis), míg a legnagyobbak 15-20ccm-esek, vagy még ennél nagyobbak is lehetnek. Egy 8 ccm-es motor például kb. két lóerős. A külföldi gyártók a motorok nevében feltüntetik a hengerűrtartalmat, de ők köb inchben fejezik ki azt. Az ASP 52A nevű motor, tehát 0,52 köb inch, azaz 8,5 köbcenti hengerűrtartalmú.

 

Kétütemű vagy négyütemű?


Ma már a modellboltokban is kaphatók kis négyütemű motorok, de a legtöbb modellező továbbra is kétütemű motort használ, nem ok nélkül. A kétütemű motorok egyszerűbb felépítésüknél fogva megbízhatóbbak, kevesebb karbantartást igényelnek, és nem utolsó sorban olcsóbbak. Első robbanós modellhez mindenféleképp ilyet ajánlunk. Négyütemű motorból egyébként nagyobbat kell venni ahhoz, hogy ugyanazt a teljesítményt leadja, mint a kétütemű.

 

Milyen üzemanyaggal működnek a motorok?


Ezek a motorok alkoholos üzemű motorok, speciálisan a modell motorokhoz előállított üzemanyagokat kell tankolni beléjük. A modell üzemanyag metil-alkohol, nitro-metán és olaj keveréke. Egyes üzemanyagokban ricinus olaj van, másokban valamilyen szintetikus olaj található. Alacsony hőmérsékletnél a ricinus hamar megdermed, ezért télen inkább szintetikus olajból készült üzemanyagot használunk.

Mi az a nitró, és hány százalék kell belőle?


Az üzemanyagokat az alapján is meg lehet különböztetni egymástól, hogy hány százalék nitro-metánt tartalmaznak. A nitró égés gyorsító anyag. Nem kell belőle túl sok az üzemanyagba, mert megmarja a fém alkatrészek felületét, és gyorsabban elhasználódik tőle a motor. Általában 1-5% nitrós üzemanyagot használunk repülőkhöz. Hideg időben érdemes kicsit több nitrót tartalmazó üzemanyagot használni, illetve a négyütemű motorokba is több nitrót tartalmazó üzemanyagot kell tölteni.

Mennyit fogyasztanak a repülők?


Egy gyakorló (trainer) gépnek általában 3dl-es tankja van. Ez a mennyiség kb fél óra repülésre elég.

 

Hogyan kell karbantartani a motorokat?


A ma kapható motorokat a régebbi motorokhoz képest sokkal egyszerűbb használni. Azért egy kis odafigyelést ezek is igényelnek. Fontos, hogy a frissen vásárolt motort nem szabad tekergetni, átfordítani, csak üzemanyaggal együtt, vagy ha be vannak olajozva. Első repülés előtt rövid ideig járatni kell a robbanómotort, ilyenkor érdemes elvégezni a motor beállítását is (alapjárat, maximális fordulatszám, pótlevegő mennyisége). A motor az első néhány startnál még "szoros". Az első repülésekkor figyelni kell arra, hogy nagyon ne erőltessük meg, nem szabad nagyon pörgetni. Néhány felszállás után a motor megkopik, ilyenkor újra be kell állítani. Ha hosszabb ideig nem használod a motort, akkor ki kell mosni petróleummal és wd40-es olajjal befújni.

 

Hogyan indulnak a motorok?


A modellmotorok nem önindítósak. Felszállás előtt először tankolunk. A motor beindításánál az izzításhoz szükség van elektromos energiára. Ez hozza izzásba a gyertyát, ami belobbantja az üzemanyagot. Az izzításhoz a feszültséget egy külső izzító akkumulátorról biztosítjuk. Az akkuról az izzító vezetéket a motor gyertyájára kell csíptetni. Az izzító vezeték felhelyezése után a légcsavar forgatásával lehet beindítani a motort. Ez történhet kézzel vagy egy un. starter segítségével. A starter egy villanymotor, aminek a gumis végét a repülő orrkúpjához szorítva megforgatja a motort, így megkönnyíti a beindítást. A starter tulajdonképpen egy kis segítség, de a mai robbanómotorok már kézzel is könnyen beindíthatók, ugyanakkor a starter biztonságosabb, mert a kezünk végig távolabb marad a forgó légcsavartól. Miután a motor beindult az izzítást le kell szedni a gyertyáról. Az első indításkor javasoljuk, hogy egy tapasztaltabb modellező is legyen jelen. A boltban mi is szívesen megmutatjuk, hogy mit hogyan kell csinálni.

 

Hogyan állítjuk be a motort?


A motor beindítása után a maximális fordulatszámot kell beállítani. Ez a porlasztótű tekergetésével történik. A porlasztó tűn keresztül megy az üzemanyag a porlasztóba, a tekergetésével az átáramló üzemanyag mennyiségét lehet állítani. Ahogy tekered a porlasztótűt befele, úgy nő a motor fordulatszáma. Egy idő után azonban már nem nő tovább, hanem csökkeni kezd. A cél, hogy megtaláljuk azt a pontot, ahol a legnagyobb a fordulatszám.

 

A robbanómotoros repülők használata veszélyes?


Nem. Aki odafigyel és betart néhány alapvető szabályt, az egy biztonságos és nagyon érdekes hobbit művelhet. A modellezés biztonsági szabályait itt olvashatod.

 

Milyen repülőt válasszak?


Első robbanómotoros modellnek egy könnyen vezethető, stabil, felsőszárnyas gépet javaslunk. Ezeket a gyakorló gépeket nevezik trainer gépeknek. A legjobban akkor jársz, ha egy komplett készletet vásárolsz, mert úgy olcsóbban jössz ki, mintha mindent megvennél külön. Mi a saját Paco Modell készleteinket ajánljuk neked, ezeket láthatod alább is. A Paco Modell készletek nem gyári készletek, mi állítjuk össze őket. Ez azért fontos, mert így a készletbe rendes, márkás felszerelések kerülnek. Például mi egy nagyon megbízható Futaba távirányítót adunk a repülőkhöz. A másik fontos különbség a többi Magyarországon forgalmazott robbanós szetthez képest, hogy ezek a készletek tényleg minden szükséges kiegészítőt tartalmaznak: többek között fedélzeti akkut, izzító akkut és kábelt, töltőt mindkét akkuhoz. Sőt még üzemanyagot is.

 

fiorrás: www.pacomodell.hu

Címkék: autómodellezés kezdők modellezés repülőmodell robbanómotor tanácsok

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Farkas Éva üzente 13 éve

köszi,nekem ezek tök hasznos infok voltak.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu