Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Íme néhány fontos információ, azoknak, akik most szeretnének belekezdeni a robbanómotoros modellezésbe. Reméljük sikerült az összes fontos kérdésre választ adnunk, ha mégsem írjatok nekünk az oldal alján és megkapjátok a válaszokat.
Milyen motort használunk?
A repülőkbe direkt erre a célra gyártott modell motorokat használunk. Ezek egy speciális alkohol keverékkel működnek.
Milyen erősek ezek a motorok?
A különböző méretű motorokat a hengerűrtartalmuk alapján szoktuk
megkülönböztetni. A legkisebb általunk forgalmazott motor 1,5 ccm-es
(köbcentis), míg a legnagyobbak 15-20ccm-esek, vagy még ennél nagyobbak
is lehetnek. Egy 8 ccm-es motor például kb. két lóerős. A külföldi
gyártók a motorok nevében feltüntetik a hengerűrtartalmat, de ők köb
inchben fejezik ki azt. Az ASP 52A nevű motor, tehát 0,52 köb inch, azaz
8,5 köbcenti hengerűrtartalmú.
Kétütemű vagy négyütemű?
Ma már a modellboltokban is kaphatók kis négyütemű motorok, de a legtöbb
modellező továbbra is kétütemű motort használ, nem ok nélkül. A
kétütemű motorok egyszerűbb felépítésüknél fogva megbízhatóbbak,
kevesebb karbantartást igényelnek, és nem utolsó sorban olcsóbbak. Első
robbanós modellhez mindenféleképp ilyet ajánlunk. Négyütemű motorból
egyébként nagyobbat kell venni ahhoz, hogy ugyanazt a teljesítményt
leadja, mint a kétütemű.
Milyen üzemanyaggal működnek a motorok?
Ezek a motorok alkoholos üzemű motorok, speciálisan a modell motorokhoz
előállított üzemanyagokat kell tankolni beléjük. A modell üzemanyag
metil-alkohol, nitro-metán és olaj keveréke. Egyes üzemanyagokban
ricinus olaj van, másokban valamilyen szintetikus olaj található.
Alacsony hőmérsékletnél a ricinus hamar megdermed, ezért télen inkább
szintetikus olajból készült üzemanyagot használunk.
Mi az a nitró, és hány százalék kell belőle?
Az üzemanyagokat az alapján is meg lehet különböztetni egymástól, hogy
hány százalék nitro-metánt tartalmaznak. A nitró égés gyorsító anyag.
Nem kell belőle túl sok az üzemanyagba, mert megmarja a fém alkatrészek
felületét, és gyorsabban elhasználódik tőle a motor. Általában 1-5%
nitrós üzemanyagot használunk repülőkhöz. Hideg időben érdemes kicsit
több nitrót tartalmazó üzemanyagot használni, illetve a négyütemű
motorokba is több nitrót tartalmazó üzemanyagot kell tölteni.
Mennyit fogyasztanak a repülők?
Egy gyakorló (trainer) gépnek általában 3dl-es tankja van. Ez a mennyiség kb fél óra repülésre elég.
Hogyan kell karbantartani a motorokat?
A ma kapható motorokat a régebbi motorokhoz képest sokkal egyszerűbb
használni. Azért egy kis odafigyelést ezek is igényelnek. Fontos, hogy a
frissen vásárolt motort nem szabad tekergetni, átfordítani, csak
üzemanyaggal együtt, vagy ha be vannak olajozva.
Első repülés előtt rövid ideig járatni kell a robbanómotort, ilyenkor
érdemes elvégezni a motor beállítását is (alapjárat, maximális
fordulatszám, pótlevegő mennyisége).
A motor az első néhány startnál még "szoros". Az első repülésekkor
figyelni kell arra, hogy nagyon ne erőltessük meg, nem szabad nagyon
pörgetni. Néhány felszállás után a motor megkopik, ilyenkor újra be kell
állítani.
Ha hosszabb ideig nem használod a motort, akkor ki kell mosni
petróleummal és wd40-es olajjal befújni.
Hogyan indulnak a motorok?
A modellmotorok nem önindítósak. Felszállás előtt először tankolunk. A
motor beindításánál az izzításhoz szükség van elektromos energiára. Ez
hozza izzásba a gyertyát, ami belobbantja az üzemanyagot. Az izzításhoz a
feszültséget egy külső izzító akkumulátorról biztosítjuk. Az akkuról az
izzító vezetéket a motor gyertyájára kell csíptetni. Az izzító vezeték
felhelyezése után a légcsavar forgatásával lehet beindítani a motort. Ez
történhet kézzel vagy egy un. starter segítségével. A starter egy
villanymotor, aminek a gumis végét a repülő orrkúpjához szorítva
megforgatja a motort, így megkönnyíti a beindítást. A starter
tulajdonképpen egy kis segítség, de a mai robbanómotorok már kézzel is
könnyen beindíthatók, ugyanakkor a starter biztonságosabb, mert a kezünk
végig távolabb marad a forgó légcsavartól. Miután a motor beindult az
izzítást le kell szedni a gyertyáról.
Az első indításkor javasoljuk, hogy egy tapasztaltabb modellező is
legyen jelen. A boltban mi is szívesen megmutatjuk, hogy mit hogyan kell
csinálni.
Hogyan állítjuk be a motort?
A motor beindítása után a maximális fordulatszámot kell beállítani. Ez a
porlasztótű tekergetésével történik. A porlasztó tűn keresztül megy az
üzemanyag a porlasztóba, a tekergetésével az átáramló üzemanyag
mennyiségét lehet állítani. Ahogy tekered a porlasztótűt befele, úgy nő a
motor fordulatszáma. Egy idő után azonban már nem nő tovább, hanem
csökkeni kezd. A cél, hogy megtaláljuk azt a pontot, ahol a legnagyobb a
fordulatszám.
A robbanómotoros repülők használata veszélyes?
Nem. Aki odafigyel és betart néhány alapvető szabályt, az egy
biztonságos és nagyon érdekes hobbit művelhet. A modellezés biztonsági
szabályait itt olvashatod.
Milyen repülőt válasszak?
Első robbanómotoros modellnek egy könnyen vezethető, stabil,
felsőszárnyas gépet javaslunk. Ezeket a gyakorló gépeket nevezik trainer
gépeknek. A legjobban akkor jársz, ha egy komplett készletet vásárolsz,
mert úgy olcsóbban jössz ki, mintha mindent megvennél külön. Mi a saját
Paco Modell készleteinket ajánljuk neked, ezeket láthatod alább is.
A Paco Modell készletek nem gyári készletek, mi állítjuk össze őket. Ez
azért fontos, mert így a készletbe rendes, márkás felszerelések
kerülnek. Például mi egy nagyon megbízható Futaba távirányítót adunk a
repülőkhöz. A másik fontos különbség a többi Magyarországon forgalmazott
robbanós szetthez képest, hogy ezek a készletek tényleg minden
szükséges kiegészítőt tartalmaznak: többek között fedélzeti akkut,
izzító akkut és kábelt, töltőt mindkét akkuhoz. Sőt még üzemanyagot is.
fiorrás: www.pacomodell.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A miniatűr RC helikopterek bikája: G.T. Model 5888
V. Makettinfo Kupa Jászberényben
Autófényezés házilag, alapfokon, kezdőknek
Hogyan fogj hozzá a modellezéshez? - Gyakorlati tanácsok kezdőknek - 2.