Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Modellezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Modellezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Kovács Barnabás | 3 hozzászólás
És most kicsit részletesebben. A legelőször, az öntőkereteken elhelyezkedő alkatrészek épségét kell ellenőrizni. A mellékelt leírás alapján nézzük meg, hogy minden darab a helyén van-e, és sérülésmentes-e. A keretek az alkatrészekkel számokat viselnek, esetleg maguk az alkatrészek is számozva vannak. Jó esetben a keretek egyesével fóliázva vannak. Ha nem, az egész doboz van bevonva zsugorfóliával. Legbiztosabb, ha még a boltban kibontjuk, és ellenőrizzük. A dolog megér ennyi fáradtságot, mert reklamációt csak bontatlan vagy együtt felbontott csomagolás esetén lehet érvényesíteni. Viszont minél nagyobb boltban vásárolsz, annál kisebb az esélye, hogy foglalkozzanak veled, vagy legalább értsék, hogy miről van szó egyáltalán.
Ha mindenünk megvan, nekiláthatunk a munkának. Felesleges kitörögetni az összes alkatrészt az első este. Lehet, hogy csak később lesz rájuk szükség, és addig el is veszhetnek. A kívánt alkatrészt ne forgatva-csavarva törd ki a tartókeretből, ahogyan az adná magát. Válassz már az elején igényes módszert, és a felfogatástól kb. egy centire csípőfogóval, vagy oldalcsípőfogóval vágd el a keretet, majd az alkatrészt kézbe fogva szikével (tapétavágó kés megfelel) óvatosan vágd le a csonkot. A kitöréses módszer nyomot hagyhat az alkatrészen, és minden hiba számít.
A makett gyártási technológiájától függően több-kevesebb sorját találsz rajta. Kis gyakorlat után felismerhetőek, melyek azok a körvonalon kívüli, rendkívül vékony részek, amikre nincs szükség. Az alkatrészek sorjásan nem passzolnak, eltávolításukra több mód létezik, alapszerszáma a kés, szike.
Az összeállítási útmutató szerinti sorrendet be kell tartani, általában belülről kifelé haladva áll össze a dolog. Először az ülések, műszerfal, padló összeragasztása jön.
A kezdetekben – a tapasztaltok alapján – a legnagyobb gond az, ha túl sok ragasztó kifolyva nyomot hagy. A makett ragasztók többsége úgy működik, hogy gyengén megoldja mindkét érintkező felületet, és ezeket összenyomva jön létre a kötés. Amikor túl sok ragasztót nyomsz rá, kifolyik a nem érintkező részekre is, és enyhén azt is megoldja, ami csúnya nyomot hagy. Ehhez inkább ne nyúlj! Ha elkened, minden részt megmar, amihez hozzáér, és ez nagyon csúnya tud lenni. Hagyd inkább megszáradni! Ugyanez fokozottan érvényes a kezeidre! Ragasztás közben óhatatlanul ragasztós lesz a kezed, és ha így megfogod a makettet, szintén megmarja, és ott marad az ujjlenyomatod. Ezzel ugyan később bizonyíthatod, hogy te csináltad a makettet, de egyébként hiba, tehát kerülendő. Mindig legyen a közeledben papírzsepi, rongy vagy papírtörlő, és gyakran törölgesd a kezeidet. Használj mindig inkább kevesebbet, mint többet a ragasztóból. Két összeragasztandó alkatrész közül mindig a kisebbet ragasztózd be. Pl. egy antenna felragasztásánál ne a törzsre tegyél egy pöttyöt, hanem az antenna tövére. Így kisebb lesz a ragasztófelesleg. Minden alkatrészt legalább kétszer próbálj össze szárazon, mielőtt bekennéd. Így időben kiderül, na nem odavaló, nem illeszkedik pontosan, vagy sok rajta a sorja. Itt kell kitalálni, hogy hogyan fogod egymáshoz rögzíteni a száradó darabokat. A száradásnál türelmesnek kell lenni. Ha kiálló alkatrészt, pl: futóműszárakat ragasztasz fel, azt hagyd aznap utoljára. A gép a saját lábán meg fog állni, ha hagyod egy éjszakát száradni. Ha száradás közben mást is csinálsz vele, óhatatlanul beleakadsz, vagy elmozdítod a frissen ragasztott darabot, és sajnos már nem lesz ugyanolyan.
Ragasztók:
Fontos tanács, hogy itt már ne próbálkozzunk a háztartásban fellelhető ragasztókkal. A “gyűjtsünk mindent” elv itt már nem érvényes. A makettragasztók több féle kiszerelésben kaphatóak:
Festés:
Az első egy-két
makettnél nem baj, ha egyáltalán nem is fested őket, cél az alaptechnikák
gyakorlása, és persze a kész mű. A későbbiekben viszont mindenképpen törekedj
arra, hogy a gépek festve is legyenek! Általában a matricákkal együtt
festésmintából is többet adnak meg a dobozban. Ezek közül kell egyet kiválasztani,
kezdetnek a legegyszerűbbet. Igaz ugyan, hogy a többszínű terepfestés
jóval látványosabb, (ha van ilyen a minták között), de kezdetnek egy egyszínű
gép festése is komoly feladat.
A festés egy maketten rengeteget tud javítani, sokat takar, de ugyanígy
ronthat is rengeteget, és kijavítása sem mindig megoldható.
Bizonyos alkatrészeket, pl. pilóta, műszerfal, kerekek egyszerűbb a kereten
kifesteni, majd a levétel után az öntőcsonk helyén kijavítani.
Festékek:
Általában kis tégelyekben kaphatóak, rengeteg színben többféle gyártótól. Csomagolásuk többféle lehet, gyártónként változó. Mindegyikhez tartozik saját hígító, ez szükséges az ecsetek elmosásához is. Általában a kis mennyiségek a jellemzőek, gondolj bele, mennyi festék kell egy pilóta sisakjának vagy sapkájának kifestéséhez! Amennyiben a makett leírása más gyártmányú festéket ad meg, mint amihez hozzájutsz, az azonos színek kiválasztásához átszámító táblázatokat kell használni.
Tégelyes festékeket
230-320 Ft-tól kaphatsz, gyártói a Humbroll, Testor’s, Revell, stb.
A festékek aeroszolos kiszerelésben is kaphatóak, ezek ára úgy 900 Ft./flakon
Matricázás:
A dobozban találsz egy lapot, melyen a feliratok, felségjelzések, stb. vannak. Ez legtöbbször több változatot is tartalmaz, vagyis a dobozból ilyen vagy olyan gép építhető meg. Azt, hogy melyik változat készül el, már az elején el kell dönteni, mivel nem csak a festés és a matrica, hanem az alkatrészek egy része is eltérhet.
A matricákat csak tiszta felületre szabad ragasztani, az alábbiak szerint: Egyenként vágd ki őket. Azonosítsd, hogy melyik hova fog kerülni. Lapos (!) tálkába langyos vizet tegyél, és tedd bele a kivágott darabot. Hagyd benne addig, amíg a hordozólapon a matricát ellenállás nélkül meg tudod mozdítani. Az alapanyagok eltérőek, de általában ez akkor következik be, amikor a hordozólap teljesen összekunkorodik. (Hogy ne legyen olyan egyszerű) Ekkor csipesszel vedd ki a vízből, és ecsettel nyomd rá az egészet a kívánt helyre, majd a csipesszel húzd ki a hordozólapot a matrica alól. Egy picit még tudod igazítani, hogy pontosan jó helyen legyen, aztán hagyd megszáradni.
Amikor a csipesszel kiveszed a vízből, figyelj arra, hogy csak a hordozólapot fogd meg, és a matricát ne! Akkor ugyanis nem tudod kihúzni alóla. A vízben nem szabad addig áztatni, hogy teljesen leváljon a matrica, mert akkor sem megfogni, sem felragasztani nem lehet rendesen. Ha a felragasztás közben mégis összegyűrődik, lassan, óvatosan, a csipesszel és ecsettel hirtelen mozdulatok nélkül próbáljuk meg kiegyenesíteni. Ha elszakad, nagy ügyesség kell a pontos összeillesztéséhez.
A hozzá való segédanyagokról egyenlőre csak annyit, hogy léteznek külön megvásárolható matricák, ha valakit a dobozból építhető változatok valakit nem elégítenek ki, pl.: magyar matricák az adott géphez. Kapható továbbá a matricák felragasztását megkönnyítő –puhító– anyag, és még több hasonló, ám ezek a haladó és profi szinten használatosak.
A kezdők számára a legfontosabb, hogy minél több makett összerakásával minél több tapasztalatot szerezzenek.
Jó munkát kívánunk mindenkinek!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Autófényezés házilag, alapfokon, kezdőknek
Hogyan fogj hozzá a modelezéshez? - Gyakorlati tanácsok kezdőknek - 1.
Robbanómotoros modellekről kezdőknek
Sea Rider katamarán vízparti nyaraláshoz