Kitörölhetetlenek az emlékeim polcáról azok a régmúlt idők, amikor a nyolcvanas évek elején a Budapesti Hármashatárhegy lankás tájain repültem. Repültem, mert a Modellezés megszállottja lettem. Hogy hol kezdődött ez a kaland? Talán akkor, amikor 7-évesen egy játékboltban Édesanyám egy kis gumimotoros repülőt vásárolt nekem, amit lelkesen dobálgattam az akkor még üres utcákon. A kis repülő felszállt, és én gondolatban vele szálltam a bárányfelhős, kék ég alatt. Repülni, repülni, ez volt álmaim legszebb ideája. A repülés és a modellezés messzi múltban gyökerezik. Hős és elszánt férfiak vakmerő bátorsága, és kísérletező feltalálók egész hada kezdett neki az első repüléseknek. A repülés és a modellezés szövevényesen elágazó története, ma már az emberiség történelmébe íródott. Hol is kezdődött el ez az egész kaland, és kik voltak azok, akiket a régmúlt idők emlékképei nem homályosítottak el. Sokan voltak és az arcképcsarnokuk kitörölhetetlen emlék, a repülést kedvelő embereknek. A régi korokban és a mai időkben is rendületlenül népes tábora van a Vitorlázómodellezésnek. A vitorlázó-modellezők a szelek szárnyán kapaszkodnak az ég felé, és ebben a gyönyörű játékban lelkesülnek, a hétköznapok árnyékos világától menekülve. A repülés története szerteágazó tudománytörténet.
A gyökerek a 18-század elejére és még messzebb erednek. Sir George Cayley az angliai Yorkshire született 1773- évben.. Hogy mi késztette arra, hogy gondolatban az egekbe szálljon, ma már egy nagy titok. Álmaiban, mint annyiszor, a magas égben szállt, és ez meghatározta egész életét. A tudománytörténet sokat foglalkozott George Cayley írásaival, rajzaival és tanulmányaival. Ő volt, aki elsőnek megértette az áramlástan lényegét. A görbült szárny erő vektorait. 1799-ben elsőként értelmezte az emelő vektorok létezését. A párhuzamos áramlás emelő képességét, amely emelőképesség a fizika törvényei szerint megemelnek egy az áramlásban lévő merev szárnyat.Az ő általa megalkotott elméleti áramlástan alapja volt, a Wright fivérek első repülésének, és alapköve lett minden egyetemes repülés elméletnek. 1804-ben, Cayley épített egy légörvénybe helyezett készüléket, amit emelőkarnak definiált. Ez volt az első működő képes szárny, amit ember alkotott. Mérései igazolták elméleti gondolatait. Az Emelőkar, ahogyan nevezte, vagyis a szárny a vízszintesen áramló levegő hatására a gravitációval ellentétes irányba húzott felfelé. 1804-ben megépített egy kis vitorlázó modellt, amely az első valóban repülni képes ember alkotta szerkezet volt, az emberiség történelmében. Ennek a kis modellnek merev szárnya volt és nem madárként akart csapkodni a szárnyaival. A modell elsőként tartalmazott egy vízszintes és egy függőleges vezérsíkot, amellyel irányba állíthatta a repülő masináját. 1810-ben Cayley közzétett egy három leírást, amelyben beszámolt repüléstechnikai kutatásainak eredményeiről. Elsőként foglalta műszaki leírásban az áramlások hatását a merev szárnyra. Az ívesen görbülő szárny felületén keletkező nyomáskülönbségek hatására megemelkedik a szerkezet, és az felszáll a magasba. A mai korban a repülés mindennapossá vált. A Vitorlázó modellezők már nem gondolnak Sir George Cayley tudománytörténeti zsenialitására. A mai modern technológia mindennapos alkalmazás lett. A repülőmodelleket készítő cégek, egyre jobb eszközöket kínálnak A tervezésnél a fő szempont a légellenállás minimalizálása. A vitorlázógépek törzse ezért sima és keskeny, szárnyaik pedig vékonyak, hosszúak és nagy oldalviszonnyal rendelkeznek. A korai gépek anyaga fa és vászon volt, a mai modern vitorlázórepülők szénszálas anyagokból és műanyagból készülnek. A technika fejlődése leginkább a gépek siklószámán mérhető, amely a kezdeti 20-ról mára 60-ra emelkedett. A siklószám az a kilométerben értendő szám, amelyben az emberek szállítására alkalmas vitorlázó repülőgép 1 km magasból egyenes siklással, optimális sebességgel, nyugodt időben eljut. Egy 20-as siklószámú gép 1 km magasból 20 km-re siklik el. Vitorlázómodellel többféleképpen is lehet emelkedni. Lehet lejtőkön elengedni, csörlővel vagy futva felvontatni, lehet elektromos hajtással felrepíteni. A repítés lényegének az elmélete, hogy egy olyan légtömeg segítségét vesszük igénybe, amely a környező levegőnél gyorsabban emelkedik. Az emelkedő légtömeg a termik, vagy a lejtőszél. A lejtővitorlázás remek szórakozás egy napsütötte hegyoldalban, ahol lehet a felhők alatt keringeni, miközben arcunkat barnára festi a szépen csillogó napsugár. A modellezés ezen szakágában megállíthatatlan fejlődés következett be. A könnyű és nagy kapacitású Lithium Polimer akkumulátorok segítségével nagyra nőt a repítés ideje, miközben a súlyfelesleg jelentősen csökkent. A villamos hajtásokban ma már egyeduralkodó technológia lett az érintkezők nélküli elektromos hajtás, és a Mikrohullámú Digitális Modellirányítás. A Modell Hungária Kft. A Vitorlázó Modellezést kiemelt fontossággal kezeli. Termékeit nagymértékben bővítette annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb, és a részleteiben a legkorszerűbb repülőmodelleket forgalmazza, a Vitorlázó Modellezés kedvelőinek. Ezek a termékek világszínvonalú termékek, amelyek biztosítják az élmények fokozását. A vitorlázó modellek készletben repülésre kész állapotban is kaphatóak, kiegészítve a szükséges elektronikus távirányító rendszerekkel, motorokkal és egyéb kiegészítő berendezésekkel. Az újgenerációs repülőmodellek gondosan tervezett és szépen kivitelezett termékek, amelyek a legfejlettebb számítógépes tervezésnek köszönhetően a legfejlettebb technikai színvonalon használhatóak.
A Modell Hungária Kft A Vitorlázó Modellek széles választékát kínálja, a szakág minden területén. A Vitorlázó Modellezést kiemelt fontossággal kezeli. Termékeit nagymértékben bővítette annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb, és a részleteiben a legkorszerűbb termékek kerüljenek a Vitorlázó Modellezés kedvelőihez.
Modell Hungária Kft.
Kapcsolódó hírek:
YAK 55 M műrepülő
A legjobb RC pályák földön, vízen, levegőben
Habicht RC modell a Vitorlázó Repülés Megvalósult Álma
Republic P-47 Thunderbolt